Kuidas analüüsida reklaame

Reklaamisõnumi juures on palju rohkem, kui esmapilgul tundub. Efektiivne reklaam, nagu ka teised kommunikatsioonivahendid, töötab kõige paremini, kui ta mõjub potentsiaalsete klientide vajadustele ja ihadele- side, mis on nii intuitiivne kui ka väga kalkuleeritud. Järgnevad küsimused aitavad sul reklaame paremini mõista, neid saab kasutada nii grupianalüüsis kui sinu isesesivas analüüsis. Võid üllatuda, msi järeldusteni sul õnnestub jõuda.

  1. Mis on reklaami üldine meeleolu? Millist tunnet ta üritab tekitada? Mille kaudu ta seda teeb?
  2. Milline on reklaami kujundus? Kas reklaam on tasakaalus või ühel pool rohkem detaile? Kuidas on põhikomponendid asetatud?
  3. Milline on suhe teksti ja piltide vahel ning mida see meile ütleb?
  4. Kui palju on reklaamis vaba pinda? Kas on palju valget pinda või on kõik täis kujundeid ja elemente?
  5. Milliseid märke ja sümboleid võite leida? Millist rolli nad reklaamis mängivad?
  6. Kui reklaamis on inimesi (mehi, naisi, lapsi) või loomi-linde, siis millised nad on? Mida suudad sa inimeste puhul välja lugeda nende nägudest, asendist, soengust, vanusest, soost, rassist, haridusest, ametist, omavahelistets suhetest?
  7. Mida ütleb meile taust? Kus reklaam aset leiab ja millist rolli taust omab?
  8. Mis tegevus leiab reklaamis aset ja millist rolli see omab? (Seda võib kirjeldada kui reklaami sisu)
  9. Mis teema areneb reklaamis? Millest see räägib? (sisu võiks olla naise ja mehe kohtumine restoranis, kus nad joovad kokteile. Teema oleks aga, mis tunded nende vahel on- armukadedus, kiindumus, kirg jne.)
  10. Millist teksti nad kasutavad? Kas nad jagavad infot või üritavad teatud emotsioone tekitada? Või mõlemat? Millist tehnikat nad selleks kasutavad: huumor, sümbolism, võrdlused, flirt?
  11. Milliseid kirjaviise kasutatakse ja millise tunde nad tekitavad?
  12. Mis on toode, mida reklaamitakse ja millist rolli mängib see sinu kodumaa kultuuris ja ühiskonnas?
  13. Aga visuaalsed lahendused? Kui tegemist on fotoga, siis kuidas see on pildistaud? Millist rolli mängib kaugelt, keskmaalt või lähedalt pildistamine? Kuidas on valgustusega, värvidega, pildistamise nurgaga?
  14. Milliseid sotsiaalseid, poliitilisi, majanduslikke või kultuurilisi tõekspidamisi peegeldab reklaam kaudselt? Reklaam võib olla kasvõi sinistest teksadest, aga peegeldada seksismi, võõrandumist, stereotüüpset mõtlemist, kohandumist ühiskonda, põlvkondadevahelist konflikti, üksindust, elitarismi jne.